Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Také taková je naše láska

Holčička měla svátek. Dostala ode mě pastelky a skicák. Celé dopoledne na té malebné zahradě u dřevěného stolu kreslila. Malovala princezny. A taky kočku. Kočka stála na zadních nohách, taková Felis catus erectus,,,

O lhářích

Vzpomněla jsem si na hádanku o dvou vesnicích, v jedné žili jen lidé, kteří stále lhali, a v té druhé byli lidé stále pravdomluvní. Matně si vzpomínám, že hadač měl za úkol rozlišit, která vesnice lže a která mluví pravdu a měl na to  omezený počet otázek. A na mysl mi přišla má sestra. Napadlo mě, že pokud jedna z nás mluví jen pravdu a druhá stále lže, jestli by hadači poznali, která z nás je ta pravdivá a která lže. Jenomže v životě to bývá tak, že všichni víceméně mluvíme pravdu a všichni tak trochu lžeme.  

Psí boudičky

Panelákové domy jsou plné psích boudiček. Psích domovů. Psí kříženec Kačenka se děsí bouřek. Při venčení, v meziobdobí mezi dvěma bouřkami, bojovala s touhou následovat svou paničku a ještě silnější nutností dostat se do své boudičky, domů, do bezpečí. Majitelka pejska, starší Romka, chtěla radu, jestli jí nemá dát nějaký uklidňující lék. Můj pejsek se bouřek naštěstí nebojí. Ale stejné problémy řešíme kvůli dělobuchům a rachejtlím a podobným výtržnostem. V tomto okamžiku jsem narazila na jazykovou bariéru. Romka byla pocitově i jazykově zakotvena v přítomnosti. Nebylo ji jasné, proč do tématu letních bouřek míchám silvestrovské rachoty. Při sebevětší snaze je zakomponovat do přítomnosti se jí to nedařilo.  Nejdřív jsem myslela, že mluvím příliš komplikovaně, barvitě, rozvitě. Snažila jsem se věty zjednodušit a snažila se ostříhat všech ne příliš běžně používaných slov. Náš rozhovor se stejně pomalu rozpliznul do ztracena. Vzpomněla jsem si na jednu krásnou Romku z dávné minulosti mého života. Poprvé v životě jsem potkala absolutní analfabetku. A ta krásná mladá Romka o mně, ženě slova, prohlásila, že jsem úplně blbá. A já už tenkrát tušila, že je to pravda. Měla jsem té starší Romce jednoduše říct, ať si uklidňující lék vezme sama a Kačku ničím necpe. Protože voříšek Kačka, urputně utíkající ke své boudičce, byl v celém tom příběhu nejdojemnější.

Kafe do maminky

Vytáhla jsem z kredence hrnek. S růžičkami a s nápisem Maminka. Myslím, že tyhle hrníčky jsou v mnoha domácnostech. V jednom exempláři, protože víc maminek se většinou v domácnosti nevyskytuje. Vždycky, když mi do ruky ráno padne tento hrníček, trochu mě zabolí srdce. Steskem po blízkosti. Smutkem ze ztráty lidských rituálů. A vzpomenu si na volání z kuchyně: „Do čeho chceš kafe?“ A já odpovídám: „Do maminky“. Vytáhla jsem si tedy i dnes z kredence kytičkovaný hrnek a tiše si zašeptala: „Správně, chci kafe do maminky.“

Také taková je láska k těm, jež milujeme:
že napsal několik vroucích slov své matce,
a třebaže dobře věděl, že je slepá,
řekl jí: "Tady máš a čti!"   Vladimír Holan

Tahle báseň se dlouhá léta prolíná mým životem. Vždycky jsem to vnímala, že té krutosti se dopouští jiní. To oni, to on. Dnes při ranním rozjímaní mě napadlo, že vlastně to já. To my, všichni. Dáváme nepotřebné dary, nedáváme dary. Všechno hodnotíme jen přes svou vlastní malichernost a malost a slepotu. A proto nedostáváme, co potřebujeme. A taky to nedáváme.

Felis catus erectus  (Osm roků stará vzpomínka)

Holčička měla svátek. Dostala ode mě pastelky a skicák. Celé dopoledne na té malebné zahradě u dřevěného stolu kreslila. Malovala princezny. A taky kočku. Kočka stála na zadních nohách, taková Felis catus erectus, mezi nohama ji bimbal ocásek, kterým zametala zem. Dcera pohlédla na namalovanou kočku a káravě se zeptala, odkdy kočka stojí na zadních. Holčička obhlídla zvířectvo kolem sebe, čtyři psy, kočky, holuby, jiřičky, slepice, perličky, chlapečka. A pak si prohlídla svůj obrázek. "Je to pes," odpověděla radikálně. Náš Pes stál na zadních, předními tlapami se opíral o lavici, a lačně zíral na dobroty na stole.

Byla tam grilovaná kuřátka a grilované párečky, byly tam výborné těstoviny se špenátem, byla tam jen lehounce prohřátá zeleninka, tak, aby neztratila lesk, byl tam celý truhlíček s bazalkou a pažitkou a petrželkou. Děti se různě patlaly čokoládkami. A pak se koupaly ve vaničce, ten den ještě svítilo sluníčko. Psi rozvážně kráčeli v bazéně, kde je zatím vody na dně. Houpala jsem se na houpačce s Holčičkou, která se mi zavrtávala pod paži mokrou hlavičkou. Obě jsme lehce klimbaly. Točila se mi hlava. Jen tak.

Zpívaly jsme si s Holkou Krylovy písničky. Občas sprchlo. Schovávaly jsme do okna prádlo ze sušáku a vypraný koberec. Abychom je zase věšely a rozbalovaly.

Holčička si strhla puchýř. Držela jsem jí nad bolístkou ruku a zaklínala jsem: Jdi pryč, jdi pryč, jdi pryč. Odešla. Ta bolest. Kdyby tak existoval jednoduchý recept na všechny smutky.

Ještě pořád sedí postarší žena ráno v křesle, objímá se kolem ramen, a říká si, že se má ráda. Už u toho bulí.

 

Zemřela Věra Čáslavská

 

Milovali jsme ji, ti, kteří prožili rok 1968, kteří jsme prožili tu emotivní a napjatou dobu. Naše hrdinka Věra Čáslavská. Naše hrdinka… naše hrdinka… A tak jsme stárli. Zanícení oné doby bylo přetlumočeno a vysvětleno. Co bylo nadějí, stalo se naivní bláhovostí. Hrdinka se náhle jevila pošetilou. V mých očích. Rozděleni tou „láskou, která musí zvítězit nad lží a nenávistí.“ Náhle rozděleni jiným vnímáním světa. Náhle jsme sdíleli každý z nás jiné hrdiny a antihrdiny. A všechno pomine. Zemřela paní Čáslavská. Zabolelo mě z té zprávy u srdce.

 

Den, kdy se zdánlivě nic nestalo

Tiché víkendové ráno na sídlišti. Z jednoho přízemního bytu  se ozývají zvuky milostného zápolení. A Letní ulicí projíždí pomalu pohřební vůz.

Autor: Božena Mokrošová | úterý 6.9.2016 9:07 | karma článku: 15,05 | přečteno: 484x
  • Další články autora

Božena Mokrošová

Sedím v popelu jako Job

V životě jsem napsala tolik slov, že cítím nechuť přidávat k nim jakákoliv další. Trvá to už pár roků. Ale koneckonců, cítívám nechuť ke spoustě jiných věcí, které jsem dříve měla ráda.

25.9.2016 v 13:01 | Karma: 15,08 | Přečteno: 273x | Diskuse| Ostatní

Božena Mokrošová

Listy zadumané

Statek v té malebné vesničce uprostřed Čech pomalu osiřel. Zemřel ten, kdo tomu dával duši, utekla žena s dětmi, kočky se rozutekly, stará fenka umřela steskem. Truhlíky s afrikány vyschly. Houpačka zrezivěla. Nikdo neseká trávu na zahradě a na zborceném sušáku na prádlo visí zapomenutá ponožka. Propláchlá mnoha dešti.

22.11.2014 v 12:29 | Karma: 11,21 | Přečteno: 287x | Diskuse| Ostatní

Božena Mokrošová

Povídání o divnostech života

O jakém čase píšu? O tom čase, kdy zuří válka na Ukrajině. Kdy se dva světoví potentátí mlátí kyblíčkama na písek po hlavách. Kdy na sebe žalují a ukazují žalobným prstíčkem. To já ne, to on shodil to letadlo. To já ne, to on rozdává další kyblíčky na mlácení jiných hlav. To my ne, to oni mají víc tanků, víc vojáků, víc ropy. Píchají si do hrudi: "To my jsme morálnější. To my jsme mírotvorci." V lůně Afriky tiká časovaná bomba, ebola. Další věc, která hrozí lidem. Po světě běhají pedofilové a vraždí malé děti. A my si stále hrajeme své vážné a nevážné hry.

13.9.2014 v 1:50 | Karma: 12,87 | Přečteno: 258x | Diskuse| Ostatní

Božena Mokrošová

List z černého zápisníku

Jsou prázdniny a moje milovaná neteř je vážně nemocná. A lituje svou třináctiletou dcerku. Protože jí matčina nemoc zkazila prázdniny. Maminka se dcerce nemůže věnovat, jak je zvyklá. A já jsem si vzpomněla na naše prázdniny. Já si je užívala, a se mnou všechny děti z okolí. Rodiče v práci a děti s klíčem na krku. Neznám nic úžasnějšího. Sociálka buď neexistovala, nebo řešila něco jiného. Nějak se pořád hemžilo na dvorku plno dětí, bez dohledu..

31.7.2014 v 18:55 | Karma: 11,65 | Přečteno: 332x | Diskuse| Ostatní

Božena Mokrošová

List mým ztraceným blízkým

Zemřela maminka. A já jsem se rozběhla. Nějak jako Forest Gump. Skoro tak nějak. Ve skutečnosti po důchodcovsku, takže jsem se vlastně šourala. Ale šourání vypadalo, že se nikdy nezastavím. Musela jsem zabývat něčím jiným, než je přemýšlení. Unavovala jsem se chůzí. Málo jsem plakala. Všechno v životě je nějak jinak, než jsem si myslela. I ty slzy a smutek přicházejí nějak jinak, než jsem očekávala. V šourání mě zastavila mě sestra. Ta, co jsem ji chtěla prodat do Egypta do otroctví jako biblického Josefa. Po čtyřech letech svárlivosti, projevované tichem a ignorací. Sedíme u jednoho stolu na její chatě, kterou jí maminka darovala, a bojujeme s archetypem, kterému ona podlehla. Dobrá a zlá dcera. Já jsem ta zlá dcera. Nevím, kdy jsem byla pasována do téhle role. Já totiž byla tuze hodná holčička, vážně.

24.7.2014 v 8:00 | Karma: 11,31 | Přečteno: 472x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

V březnu by ze Sněmovny vypadla TOP 09. Vyhrává ANO, posilují malé strany

24. dubna 2024  6:22,  aktualizováno  6:32

Podle nejnovějšího volebního modelu Median by se v březnu do Sněmovny dostalo pět stran a hnutí. V...

Balík pomoci pro Ukrajinu či Izrael schválil Senát USA. Zbývá už jen Bidenův podpis

24. dubna 2024  6:24

Americký Senát schválil balík s pomocí pro Ukrajinu, Izrael či Tchaj-wan v hodnotě 95 miliard...

Soud potrestá brutální útok na dívku, bodnutá do krku skončila v pytli v lese

24. dubna 2024

Krajský soud v Plzni dnes vynese rozsudek nad devatenáctiletým Ukrajincem Viktorem Veselovským,...

Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda

24. dubna 2024  5:25

Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

  • Počet článků 30
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 522x
Blog je sebeobnažování. Bojím se toho.

Seznam rubrik